יום רביעי, 31 בדצמבר 2014

שנה חדשה, אתגרים ספרותיים חדשים

2015. מדהים כמה שזה מפתיע כל פעם מחדש כששנה מפנה את מקומה ומחליפה אותה שנה חדשה, בעלת מספר סידורי חדש אך מבנה זהה לחלוטין לקודמתה, ועלינו מוטלת האחריות ליצוק לתוכה תוכן שונה.
אז במקום לסכם את השנה החולפת, הבה נביט הלאה אל השנה החדשה!

לכבוד 2015, נפתחו לפחות שני אתגרי קריאה אשר אני מודעת אליהם. מדובר באתגרים שנתיים, אשר, אם תשתתפו בהם, תוכלו לשתף את סיכומם בעוד 365 ימים כאשר נפרד מ-2015 לטובת 2016.

הראשון מבין השניים הוא זה של אתר Goodreads.

גודרידז היא מעין רשת חברתית-ספרותית. היא מומלצת בחום ונפוצה מאוד בעולם, אם כי אני באופן אישי זנחתי אותה מספר חודשים מועט לאחר שהקמתי את החשבון. פעם בכמה זמן אני מבקרת באתר בכדי לדלות המלצות, ועדיין עוקבת באדיקות אחר הפרסומים שהם שולחים לי למייל - אך חדלתי מלעדכן את הקריאה שלי בפרופיל. לא כי זה לא כיף, פשוט כי זה לא מוטבע בי. פרח מזכרוני ונשכח.

גודרידז אינם מאתגרים את הקורא, אלא מבקשים מהקורא לאתגר את עצמו - מדי תחילת שנה הם מציעים לחברים באתר לענות על שאלה פשוטה: "כמה ספרים את/ה רוצה לקרוא השנה?"

אתגר הקריאה של גודרידס

והם? הם סופרים עבורך. מראים לך כמה קראת, כמה נשאר, ובסוף השנה אפילו מעלים את סיכום הישגיך כך שניתן לחלוק אותם בפייסבוק ובשאר רשתות חברתיות! האמת, נשמע קצת דבילי ומיותר אך למעשה זה מגניב לאללה. לראות כמה קראת ומה. לי יש מדף (וערימות) של ספרים שטרם הספקתי לקרוא, וספרייה שמלאה באלה שסיימתי - ממש כיף לראות אותה מתמלאת. יש תחושת גאווה לא ברורה שמתלווה לעניין, אני מניחה שכך גם ברשת.

כמובן שכל הדבר תלוי בכך בכך שתתמידו ותדאגו לעקוב אחר הקריאה שלכם דרך האתר, ועדיף שבזמן אמת.
האתגר שלי השנה בהקשר לגודרידז? להתחיל לעדכן שם את הקריאה שלי באופן עקבי, ולהקים במערכת שלהם כמה שיותר ספרים בגרסא העברית.

האתגר השני, והמובנה יותר הוא אתגר הקריאה של Book-Riot.

בוק ריוט מציעים רשימה שמטרתה לאתגר את העדפות הקריאה שלכם, לחשוף אתכם לספרים שונים ולסוגות שונות שאולי לא הייתם נחשפים אליהן לולא היו מאתגרים אתכם לכך. הרשימה כוללת עשרים וארבע קטגוריות, שני ספרים בחודש, ואתם מוזמנים לבחור ספר לכל קטגוריה. הם גם פתחו קבוצת Goodreads ייעודית בה תוכלו להתעדכן עם ההתקדמות של קוראים שונים מרחבי העולם (אך בעיקר ארה"ב) ולהתייעץ עמם על הספר לקטגוריה הבאה. מעין קבוצת קריאה חצי מובנית לשנה.

הקטגוריות נעות בין דברים יחסית בנאליים כמו "רומן מדע בדיוני" ועד לדברים נחמדים כמו "ספר מהוצאה עצמאית", "רומן גרפי", "ספר שמע", "מיקרוהיסטוריה" או בצורה הפשוטה ביותר - "ספר שמישהו המליץ לך עליו". יש משהו בקטגוריות הללו שבטח ממסגרות את הקריאה. מעבר לקהילה, אני מניחה שאם הייתי קוראת ספר, אשר בחרתי תוך התחשבות בקטגוריה "ספר שנכתב על ידי אדם בעל מגדר שונה משלך", וודאי היה השוני המגדרי מנחה אותי בקריאה - או לפחות נוכח בה. הייתי מודעת יותר למגדרו של המחבר, ואין ספק שזה היה משפיע על הקריאה.
בעמוד של האתגר הם פירסמו גם לינק לחוויותיהם של המשתתפים באתגר של 2014, ונדמה שהם נהנו על מאוד.

הוגו כשהיה תינוק, בפעם הראשונה שגילה את הספרייה. מוקדם יותר השנה.

עריכה מאוחרת: אתגר ספרותי חדש צץ לו מאז כתיבת הפוסט! מר פייסבוק, הרי הוא מארק צוקרברג הציב לעצמו ולעוקבים שלו אתגר קריאה ופתח קבוצת קריאה ייעודית:



הוא שם לעצמו למטרה לקרוא יותר השנה, כחלק מן ההחלטות לשנה האזרחית החדשה. ספר אחד בשבועיים - מטרה סבירה לחלוטין לאלה מאיתנו ששקועים בעבודה, לימודים ושאר אתגרי חיים הצורכים את זמננו ולא מתירים זמן רב לקריאה. הספרים שצוקרברג מתכוון לקרוא יעסקו בהרחבת הידע שלו ושל אלה שיצטרפו אליו ויעסקו בתרבויות, אמונות, היסטוריות וטכנולוגיות שונות. צוקרברג, מעצם היותו איש רשתות חברתיות, אף הקים עמוד פייסבוק בשם "A Year of Books" בו יכריז מדי שבועיים על הספר הבא שיתחיל לקרוא - והוא מזמין את העוקבים לקרוא יחד איתו ולנהל דיונים על הספר.

תכלס? כל הכבוד לו. כל הסיפור מזכיר לי קצת את מועדון הספר של אופרה מלפני אי אלו שנים. כאשר דמות מוכרת מעודדת אנשים לקרוא, אני בעד. וכאשר יש עידוד לנהל דיונים בהקשר לספרים, הרי שהקריאה תהיה מעמיקה יותר בקרב העוקבים - שכן הם יחשבו לאורך הקריאה על נושאים שונים שיש להעלות לדיון. הקריאה תהיה אקטיבית יותר מאשר אם היו קוראים להנאתם בלבד - אני חווה את זה בימים אלה ממש עם התפתחותו של הבלוג הזה.

גם העניין של ספר בשבועיים מקסים בעיני. זה לא מעט אך גם לא הרבה, ואם צוקי - המנכ"ל העסוק - יכול להתחייב לכך, הרי שכל אחד יכול.

האתגרים שעומדים בפניי השנה, בבחינת הקריאה והספרות הם מעט שונים.

מעבר לתחזוקו של הבלוג, השנה הצעתי את מועמדתי לשתי קהילות קריאה. רצה הגורל והתקבלתי לשתיהן. אני יודעת. גם אני הייתי בשוק. מתה כבר לקבל משהו בדואר.
האחת היא "קהילת הספר הסגול" של כנרת-זמורה-ביתן. מדובר בקבוצה של 50 נשים אשר יקבלו ספרים לפני שהם רואים אור, כאשר הם בעיצומו של תהליך ההפקה, על מנת להחוות עליהם דעה. הספרים יהיו בעלי כריכה סגולה חלקה, ומכאן שאוב גם שם שם הקהילה. 
הקהילה השנייה היא "קהילת הקוראים המשפיעים" של ידיעות ספרים. גם שם אזכה לקבל ספרים אשר טרם ראו אור - אלא שכאן צבע הכריכה יהיה לבן. וכל מי שלמד מעט היסטוריה בחטיבת הביניים יודע ש"קהילת הספר הלבן" הוא שם שלא יתפוס לעולם. ידיעות הסבירו במייל שקיבלתי מהם היום, זה בו הודיעו לי שהתקבלתי, שנקבל כל חודש שני ספרים - אחד שטרם ראה אור, ואד שפורסם לא מזמן. שני ספרים. כל חודש.

עבורי משמעות הדבר, מעבר לאושר המציף אותי והציפייה לקבל כבר ספרים, היא מחוייבות לשתי קבוצות קריאה. ולא זאת בלבד, אלא שתי קבוצות קריאה המכילות כל אחת ספרים רק של הוצאה אחת. רק כנרת. רק ידיעות. עבדתי בצומת ספרים מספיק זמן כדי לפתח סלידה מדואופול של הוצאות, אז זה היה כנרת ומודן, אשר מכתיבות כיצד תראה החנות, כי בעלות צולבת. ועל כן, המשמעות, ב-ה' הידיעה, היא שיהיה עליי לדאוג לאיזון בבלוג הזה.

אני לא רוצה לאפשר מצב של נראות יתר לאחת מן ההוצאות מהן אני מקבלת ספרים על בסיס קבוע - ועל כן, לכבוד השנה החדשה, נוספה קובייה קטנה מצד ימין של הבלוג - דרכה תוכלו לשלוח לי פידבק על התנהלות הבלוג, מעבר לתגובות לפוסטים. תוכלו גם להמליץ לי על ספרים משלל ההוצאות, לשלוח סקירות משלכם ואפילו - וזה החלק הכיפי מבחינתי - להגיד לי מה אתם אוהבים לקרוא ולתת לי את הזכות להמליץ לכם על ספר. כי זה כל כך חסר לי.

אז לסיכום הפוסט, ולא השנה

יהיה נהדר. הרבה ספרים חדשים. הרבה חוויות חדשות.
ואם אתם מעזים, בשונה ממני, לקחת חלק באחד מן האתגרים האינטרנטים, בין אם אלה שהצעתי ובין אם אחרים - אשמח לשמוע מכם על החוויה! מי יודע, אולי עוד 365 ימים אצטרף גם אני לאחד, בינתיים אני עוד לא לגמרי בטוחה לגביהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה